Požáry travních porostů, požáry ploch osazených
zemědělskými plodinami a především lesní požáry představují v současné
době závažný problém. Problém tkví, zejména u lesních požárů, v terénech
nepřístupných pro požární techniku a v obtížné dodávce vody pro hasební
zásah. Požár se může nekontrolovatelně šířit i pod povrchem vysušené lesní
hrabanky. Zejména v jarních a letních měsících je riziko vzniku lesních
požárů značně vysoké. Stačí i malá jiskra či špatně uhašený nedopalek cigarety.
Požár lesních porostů má i zásadní vliv na životní prostředí.
Pojmy:
Les
– pozemek větší než 0,5 ha s pokryvem korunami stromů (nebo
s ekvivalentní úrovní zakmenění) větším než 10% plochy. Stromy by měly být
schopny v dospělosti dosáhnout minimální výšky 5 m in situ (ve svém
přírodním prostředí).
Zahrnuje: lesní školky a semenné
sady, které tvoří integrální součást lesa, lesní cesty, vykácené linky,
protipožární pásy a další malé nezalesněné oblasti uvnitř lesních celků, lesy
v národních parcích, přírodních rezervacích a jiných chráněných oblastech
speciálního environmentálního, vědeckého, historického, kulturního nebo
duchovního zájmu, větrolamy se stromy na ploše větší než 0,5 ha a šířce větší
než 20 m.
Nezahrnuje: pozemek převážně využívaný
pro zemědělské účely.
Lesní požár - oheň, který vypukne a
šíří se v lese a na jiných lesních pozemcích nebo vypukne na jiných
pozemcích a šíří se do lesa a na jiné lesní pozemky. Nezahrnuje: předepsaný
nebo řízení požár, obvykle za účelem redukce nebo eliminace množství
nahromaděného palivového dříví, ležícího na zemi ( v požární ochraně např.
užívané „nahlášené pálení dřeva“).
Řada lesních požárů je způsobena nedbalostí a
porušením předpisů z oblasti požární ochrany. Proto je nutné neustále
připomínat a uplatňovat předpisy z oblasti požární ochrany, např.
ustanovení v § 1 odst. 2 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen „zákona o požární ochraně“): „Každý
je povinen počínat si tak, aby nezavdal příčinu ke vzniku požáru, neohrozil
život a zdraví osob, zvířata a majetek;“ Nutností je také dodržovat preventivní
opatření ke snížení rizika vzniku lesních požárů.
Jednou z možností je minimalizovat nejen počet
lesních požárů nařízením kraje, které stanoví podmínky k zabezpečení
požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru. Toto je
stanoveno v § 27 odst. 2 písm. b) zákona
o požární ochraně. Dobou zvýšeného nebezpečí vzniku požárů může být období
nadměrného sucha, tj. období s dlouhodobým nedostatkem srážek,
s dlouhodobě vysokou teplotou vzduchu či nízkou půdní a vzdušnou vlhkostí.
Důsledně by se měl dodržovat zákaz vypalování
porostů fyzickými osobami uvedený v § 17
odst. 3 písm. f) zákona o požární
ochraně. Pokud fyzická osoba
vypaluje porosty, dopustí se přestupku podle § 78 odst. 1 písm. s) zákona o
požární ochraně a za tento přestupek jí může příslušný orgán hasičského
záchranného sboru, vykonávající státní požární dozor,uložit pokutu až do výše
25 000 Kč.
Zákaz vypalování porostů pro právnické osoby a
podnikající fyzické osoby je uveden v § 5
odst. 2 zákona o požární ochraně: „Právnické
a podnikající fyzické osoby nesmí vypalovat porosty. Při spalování hořlavých
látek na volném prostranství jsou povinny, se zřetelem na rozsah této činnost,
stanovit opatření proti vzniku a šíření požáru. Spalování hořlavých látek na
volném prostranství včetně navrhovaných opatření jsou povinny předem oznámit
územně příslušnému hasičskému záchrannému sboru kraje, který může stanovit
další podmínky pro tuto činnost, popřípadě může takovou činnost zakázat.“ Při
porušení této povinnosti se dopustí právnická nebo podnikající fyzická osoba
správního deliktu podle § 76 odst. 2 písm. n) zákona o požární ochraně. Za
tento správní delikt jim může být uložena pokuta až do výše 500 000 Kč.
Jen málokdo si uvědomuje, že vypalování je velice
nebezpečnou činností a „nevinné“ vypalování může skončit tragicky a dojít
k mnoha milionovým škodám.
Za zmínku také stojí ustanovení § 78 odst. 1 písm.
p) zákona o požární ochraně, kdy se přestupku na úseku požární ochrany dopustí
ten, kdo zanedbá z hlediska požární ochrany dohled nad osobami, které
nemohou posoudit následky svého jednání. Další ustanovení tohoto paragrafu
uvádí, že přestupku se dopustí i ten, kdo způsobí svým jednáním požár, nejde-li
o trestný čin, nebo také ten, kdo nedodrží zásady požární bezpečnosti při
používání otevřeného ohně nebo jiného zdroje zapálení.
§ 22 zákona č.
23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů uvádí, že na honebních
pozemcích je po celý rok zakázáno vypalovat křoviny, trávu, plevel a suchý
rákos.
§ 20 odst. 1
zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní
zákon), ve znění pozdějších předpisů zakazuje kouřit v lese, rozdělávat nebo
udržovat otevřené ohně a tábořit mimo vyhrazená místa a také odhazovat hořící nebo doutnající
předměty.
§ 20 odst. 2
zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní
zákon), ve znění pozdějších předpisů zakazuje rozdělávat a udržovat otevřené ohně (je
zakázáno také do vzdálenosti 50 m od okraje lesa.)
Jak již bylo výše napsáno, je nutné neustále
připomínat a uplatňovat předpisy z oblasti požární ochrany a dodržovat
preventivní opatření ke snížení rizika vzniku lesních požárů. Do preventivních
opatření můžeme např. zahrnout minimalizaci činností, které by mohly vést ke
vzniku požáru v období sucha, stálý dozor na místě prováděných činností a
místa kontrolovat i po určitou dobu po skončení činností. Riziko vzniku požáru můžeme také snížit
vybavením mechanizačních prostředků hasicími přístroji, dbát na jejich řádný
technický stav a výfuky používaných mechanizačních prostředků se spalovacími
motory mít opatřeny účinnými lapači jisker. Také vybavení spojovacími
prostředky (mobilní telefony apod.) může zkrátit čas potřebný k rychlému
přivolání pomoci.